Narrow your search

Library

KBR (3)

KU Leuven (3)

TPC (3)

UCLL (3)

UAntwerpen (2)

EHC (1)

Groot Seminarie Brugge (1)

KADOC (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

More...

Resource type

book (4)

dissertation (1)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2004 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Godsdienstonderwijs uitgedaagd : jongeren en (inter)levensbeschouwelijke vorming in gezin en onderwijs : opzet, methode en resultaten van empirisch onderzoek bij leerkrachten Rooms-katholieke godsdienst en leerlingen van de derde graad secundair onderwijs in Vlaanderen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9042914734 9789042914735 Year: 2004 Volume: 26 Publisher: Leuven Peeters

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opzet, methode en resultaten van empirisch onderzoek bij leerkrachten rooms-katholiek godsdienst en leerlingen van de derde graad secundair onderwijs in Vlaanderen


Book
Ontwikkeling en levensloop : liber amicorum Alfons Marcoen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789058674074 905867407X Year: 2004 Volume: *43 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek, dat wordt uitgegeven naar aanleiding van het emeritaat van Alfons Marcoen, bevat voornamelijk bijdragen van collega's uit Vlaanderen en Nederland. De delen van het boek verwijzen elk naar een verschillende fase van de levensloop. Zij handelen over thema's uit de psychologische ontwikkeling van kinderen, adolescenten, volwassenen en ouderen of bespreken onderwerpen die de hele levensloop bestrijken.


Multi
Tegenstrijdig ongeloof : een verkenning van geloofsontwikkeling bij ongodsdienstige studenten.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9056251759 Year: 2004 Publisher: Nijmegen Valkhof


Book
Godsdienstonderwijs uitgedaagd : jongeren en (inter)levensbeschouwelijke vorming in gezin en onderwijs.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2004 Publisher: Leuven Leuven Peeters KUL. Bibliotheek van de Faculteit Godgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een tijd van levensbeschouwelijke pluralisering en detraditionalisering is godsdienstige opvoeding een ernstige uitdaging. Dat geldt zowel voor godsdienstige opvoeding thuis als voor het vak rooms-katholieke godsdienst op school. Over de ervaring van godsdienstige opvoeding vandaag worden veel vragen gesteld. Worden jongeren vandaag thuis religieus opgevoed? Is er een verband tussen de geloofsattitude en de perceptie van de religieuze opvoeding thuis? Hangt gezinsbeleving samen met de visie op religie? Worden leerlingen in het godsdienstonderwijs ondersteund in hun levensbeschouwelijke identiteitsvorming? Daagt de godsdienstleerkracht jonge mensen uit om zich een gedocumenteerde en beargumenteerde visie te vormen op een levensbeschouwelijk pluraal veld? Zijn jongeren in staat het eigene van de christelijke traditie te verwoorden en kritisch te confronteren met andere religieuze tradities? Deze publicatie biedt een overzicht van de onderzoeksresultaten van een grootschalige bevraging bij 98 leerkrachten rooms-katholieke godsdienst en 1416 leerlingen ASO, BSO en TSO uit de derde graad secundair onderwijs in Vlaanderen.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by